måndag 26 januari 2009

Resenären som SJ ständigt försenar

Jag har blivit resenär! Som maskinist, konsult och turist har jag även tidigare rest mycket, men inte så mycket tåg och framför allt inte lika frekvent som nu. Jag har snart gjort motsvarande några varv runt jorden!

Resan sker mellan ruschen i Stockholm och friden (inte pizzerian) på Österlen. Vilken kontrast, jag trodde det skulle bli jobbigt, men till min stora förvåning så är det mest avkopplande.

Varje resa får sin karaktär beroende på hur veckan varit, hur trött man är, vem SJ råkar ha placerat på stolen bredvid min och hur stor förseningen skall bli idag. Det enda som är förutsägbart är att det blir försenat. Senaste året tror jag vi varit i tid tre gånger. Men vad gör väl det om medresenärerna är trevliga.

Det är bara så surt att missa tågförbindelsen i Malmö, för det innebär 1 timmes extra väntan, om SJ-tåget är 18 min försenat! Jag har nämligen 1 tim 45 min kvar av resan därifrån!

Det jag ofta funderar över är om det måste vara så att man alltid skall vara försenad. Järnväg har ju funnits i över 150 år och borde väl kommit över de värsta barnsjukdomarna vid det här laget. Det skylls på infrastrukturen och för dåligt med pengar till underhåll av fordon.

Men jag tror inte att roten till problemen ligger där , utan att det till stor del är en fråga om mentalitet.

Det kanske är så att personalen på SJ vill umgås med oss resenärer mer än vad resan anger enligt tidtabellen.

Jag skall fortsätta att utveckla detta i kommande inlägg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv kommentarer och tips relevanta till min blogg. Det du skriver kommer att granskas före publicering. Underteckna helst med ditt namn. Skriv gärna din e-postadress!