Klockan hade hunnit bli strax efter två på natten.
Fredrik vaknade med ett ryck. Han hade somnat och vaknat av något som inte stod rätt till. Han lyssnade till den jämna takten från huvudmaskinen. Den verkade okej.
Lukten i maskin kändes dock annorlunda. Något var definitivt fel. Det doftade varm, väl använd smörjolja.
Först en tur ut på toppgretingen för att inspektera bränslepumpar och ventilmekanismen, inget fel. Raskt ner till huvudmaskinens vevhusluckor. Sjuans lucka var spräckt, det vällde ut oljedimma. Ett snabbt samtal till bryggan för att minska farten och belastningen på maskinen.
Utanför stålskrovet var det dimma och tät trafik. Stopp i maskin var inte att tänka på i den rådande situationen, skepparen beordrade upp hela besättningen för att vara beredda om maskinen skulle haverera!
Chiefen kom rusande nerför alla lejdare och gretingar för att få en bild av läget. Han var nyvaken och okammad som vanligt. Men va fan, mitt i sjön "15 famnar, ingen botten, två kannor, 52 grader" vi gick ju igenom vevhuset innan vi lämnade varvet i Nant!
Forts. följer (sorry)
tisdag 27 januari 2009
Oljedimma och diesel
Etiketter:
bränslepump,
Diesel,
huvudmaskinen,
Olja,
oljedimma,
smörjolja,
toppgreting,
ventilmekanism,
vevhusluckor
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
D!
SvaraRaderaNu måste du snart skriva fortsättningen, så att man slipper bita på naglarna!
Testar kommentarsfunktionen. Inne i blogger ser du att det finns kommentarer att granska före publicering. Det är säkrast, eftersom det finns en massa knäppskallar därute, som skriver auto-skräp på bloggar.
D.