Minska 7:ans last så att trycket på lagret minskar! Fredrik tar sig snabbt till kontrollrummet och minskar lasten genom att programmera om motorstyrningen. Leif kommer upp i kontrollrummet, För att minska risken för haveri så bestämmer Chiefen och Fredrik sig för att dra ner lastkurvan till 60% så att ingen av misstag skall överlasta maskinen.
Oljedimman i maskinrummet har nu lättat och med ett samtal till bryggan bestämmer sig Chiefen för att man kan öka farten till 50% last på maskin (ca 16 knop). Efter ytterligare en halvtimme i maskin bestämmer man sig för att köra vaktgång (Fartyget är E0-klassat vilket betyder att man normalt jobbar dagtid i maskin och att larm kopplas till vakthavande maskinist.)
3:e maskinisten Per tar över från Fredrik. Chiefen och Fredrik drar sig tillbaka för att vila inför morgondagens arbete med att planera och korta ner det stundande reparationsarbetet i Göteborg.
tisdag 10 februari 2009
Oljedimma och diesel, forts 1
Etiketter:
bränslepump,
Diesel,
huvudmaskinen,
Olja,
oljedimma,
smörjolja,
toppgreting,
ventilmekanism,
vevhusluckor
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Skriv kommentarer och tips relevanta till min blogg. Det du skriver kommer att granskas före publicering. Underteckna helst med ditt namn. Skriv gärna din e-postadress!